Onder Hoogspanning (Een Koninklijke Satire) – F.H. Kreuger

Volgens de blurb is dit “Een vrolijk boek: een boek om bij te grinniken als je ’t leest” en daar ben ik het volmondig mee eens.

Het is een boekje (183 p.) van een mij volslagen onbekende schrijver dat via bookcrossing toevallig op mijn pad kwam. Omdat de nadagen van troonswisseling en inhuldiging me het meest geschikte moment leken om een satire op het koningshuis te lezen, besloot ik het een kans te geven. En het bleek echt een heel leuk boekje, niet alleen een satire op ons koningshuis, maar zeker ook een op ons land (en op ons landsbestuur). Het boekje is uit 1999, en speelt naar mijn idee nog een paar jaar eerder, in de tijd dat Beatrix nog gewoon onze koningin was, Willem Alexander een ‘naughty boy’ die steeds met de verkeerde huwelijkskandidaten thuis kwam, Lubbers de premier, en de dikke Docters van Leeuwen hoofd van de BVD (nu AIVD). Over deze personen (en misschien nog wel meer bestaande personen die ik niet herkend heb) en over hoe in hun levens wordt ingegrepen door het sympathieke koninkrijk Svea, dat nu eindelijk ook wel eens een keer op de kaart wil komen te staan, gaat dit boekje. Het is een leeshapje om – inderdaad – grinnikend van te smullen.

PS: toch wel nieuwsgierig geworden naar de schrijver van dit boekje vond ik dit op internet: http://www.delta.tudelft.nl/artikel/-op-de-tu-kan-nooit-wat-maar-alles-kan/11478 en alles valt op z’n plaats: de man heeft gewerkt bij de Nederlandse Kabel Fabriek en als hoogleraar hoogspanningstechniek, houdt van en speelt zigeunermuziek en spreekt Zweeds. Daar heeft hij wat mij betreft alles bij elkaar een mooi boekje van gemaakt 🙂

Dit bericht werd geplaatst in Boek, verslag en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie